Samodzielne pozycjonowanie strony wydaje się pomysłem karkołomnym. Ale czy na pewno jest to takie trudne? Chcę Cię zachęcić do pewnego ćwiczenia umysłowego i zastanowienia się nad możliwościami, jakie potencjalnie daje takie podejście.
Dla kogo nie jest samodzielne pozycjonowanie strony?
Uwaga, ten wpis skierowany jest przede wszystkim do niewielkich, 1-5 osobowych firm, startujących lub rozwijających się, dla których widoczność w wynikach organicznych to nie jest być albo nie być całego biznesu. Jest to propozycja dla tych, którzy chcą przeznaczyć kilkadziesiąt godzin w miesiącu na pracę nad optymalizacją witryny i jednocześnie mają zacięcie do odkrywania zakamarków własnej strony internetowej, najlepiej dłubiąc w jej CMS, albo jeszcze lepiej w jej kodzie źródłowym.
Jak sprawdzić czy mogę samodzielne pozycjonować strony, czy to dla mnie?
Na czym polega to ćwiczenie umysłowe, z którego dowiemy się, czy sami będziemy w stanie pozycjonować stronę?
Powinniśmy sobie odpowiedzieć na kilka pytań: 1. Czy znam się na swoim biznesie i mogę o nim przekonująco pisać na własnej stronie? 2. Czy jestem gotów do podglądania rozwiązań konkurencji, regularnego czytania publikacji dotyczących pozycjonowania i wykorzystywania wiedzy tak zdobytej do wprowadzania zmian w swoim serwisie? 3. Czy potrafię znaleźć serwisy w internecie, w których, co jakiś czas opublikuję własne treści linkujące do mojej strony?
Żeby te rozważania były jeszcze bardziej praktyczne, wejdź na chwilę na stronę przygotowaną przez Google i zacznij się zagłębiać w materiały o SEO udostępnione w dość przyjaznej formie (tylko wróć tu proszę za chwilę, żeby przeczytać ten wpis do końca! 🙂 ) – https://developers.google.com/search/docs/fundamentals/get-on-google?hl=pl. Nie zraża Cię ilość dostępnego tam materiału, albo wręcz nie możesz się doczekać, żeby przeczytać, co jest pod następnym linkiem? Odpowiadasz „tak” na wszystkie powyższe pytania? To znak, że samodzielne pozycjonowanie jest dla Ciebie, a ćwiczenie masz zaliczone na piątkę.
Jeśli nie masz smykałki do pisania treści, możesz to komuś przekazać. Wprowadzanie zmian w strukturze strony to również jest coś, co można zlecić w obrębie firmy lub poza nią, nie jest to praca wymagająca codziennej aktywności. Natomiast, kluczowa jest chęć poznawania mechanizmów stojących za widocznością strony w wyszukiwarce. O ile nie masz zacięcia do odkrywania tajników SEO, pomyśl poważnie o kimś kto Cię w tym wyręczy.
Zlecenie audytu strony jako wsparcie przy samodzielnym pozycjonowaniu
Audyt strony. A co jeśli na część pytań dotyczących samodzielnego pozycjonowania strony Twoja odpowiedź brzmi „nie”?
W takim wypadku polecam co najmniej przeprowadzenie audytu strony z precyzyjną rekomendacją wszystkich zmian. Salomonowe rozwiązanie, w którym posiłkujesz się agencją czy freelancerem SEO przy wskazaniu elementów w swojej witrynie niezbędnych do poprawienia lub wprowadzenia, ba w takim układzie nawet zmiany w witrynie mogą być dodane przez wykonawcę audytu, a potem już dbasz o stronę samodzielnie. Jest to raczej unikatowa rekomendacja, której próżno szukać w ofertach seowców.
Co Ci to daje? Wsparcie ekspertów na początku zmian optymalizujących stronę pod kątem wyszukiwarek, otrzymanie wytycznych, które pomogą w późniejszych pracach nad zwiększaniem widoczności witryny i jednorazowy koszt, bez wielomiesięcznej umowy na obsługę SEO. Oczywisty minus, nikt Cię nie poprowadzi za rękę i możesz z czasem zepsuć, to co po audycie zostało wdrożone. Ale jesteś na dobrej drodze do pozycjonowania własnego projektu samemu. Pamiętaj, że zawsze można przeprowadzić kolejny audyt po kilku miesiącach, żeby przekonać się czy prace nad serwisem są prowadzone zgodnie z wytycznymi SEO.
Jeśli chcesz przeprowadzić audyt strony samodzielnie poczytaj mój wpis o tym.
Chcesz działać z SEO samodzielnie, trzymam kciuki i polecam hasło Igi Świątek – step by step. Gdybyś jednak szukał wsparcia na zewnątrz, zbierz kilka ofert, odezwij się też do mnie i porozmawiajmy jak mogę pomóc przy Twoim biznesie.