Doradca ecommerce – kto to jest?

Czym zajmuje się doradca e-commerce?

Jeśli masz wątpliwości, jakiego rodzaju prace możesz zlecić doradcy ten artykuł jest dla Ciebie.

Doradca ds. e-commerce to profesjonalista zajmujący się doradztwem i zarządzaniem w zakresie handlu elektronicznego. Jego głównym celem jest pomaganie firmom w osiągnięciu sukcesu w e-commerce poprzez udzielanie strategicznego i praktycznego wsparcia. Tutaj, więcej o mnie jako doradcy ecommerce.

Oto główne zadania, które powinien umieć wykonywać doradca ds. e-commerce:

  1. Strategia e-commerce: Pomaga firmom w opracowaniu strategii ecommerce, która uwzględnia cele biznesowe, rynkowe trendy, konkurencyjne analizy czy posiadany budżet.
  2. Wybór platformy e-commerce: Pomaga w wyborze odpowiedniej platformy ecommerce, która najlepiej spełnia potrzeby firmy, uwzględniając takie czynniki jak rodzaj produktów, skala operacji i budżet. Lojalnie uprzedzam, że na starcie zachęcam wszystkich do technologii WordPress, ale indywidualne potrzeby mogą wymagać innych rozwiązań i pochylam się także nad konkurencyjnymi platformami. Przeczytaj ten wpis jeśli planujesz samodzielnie zbudować stronę internetową.
  3. Projektowanie sklepu internetowego: Doradca e-commerce pomaga w projektowaniu sklepu internetowego, zapewniając możliwie najlepsze doświadczenie zakupowe klientów, czyli UX (user experience).
  4. Optymalizacja konwersji: Pracuje nad poprawą wskaźników konwersji, takich jak koszt pozyskania ruchu, współczynnik porzucania koszyka, czy skłonność do ponownych zakupów, także poprzez testowanie i dostosowywanie stron produktowych, procesu zakupowego i innych punktów styku z klientem. Optymalizacja konwersji to temat rzeka, do którego zatrudnia się coraz więcej specjalistów.
  5. Marketing online: Pomaga w opracowaniu strategii marketingowej online, która może obejmować reklamę w mediach społecznościowych, reklamy płatne, kampanie e-mail i inne działania promocyjne również powiązane z aktywnościami offline. Należy tu pamiętać o efekcie ROPO (research offline, purchase online), który doradca również uwzględnia w swojej pracy.
  6. Analiza danych: Monitoruje i analizuje dane związane z działalnością ecommerce, aby identyfikować obszary do poprawy i dostosowywać strategię na podstawie wyników. I to jest w zasadzie niekończąca się praca dla pasjonatów, którzy lubią śledzić słupki, wykresy i tabele z liczbami.
  7. Obsługa klienta: Doradca e-commerce może pomagać w doskonaleniu obsługi klienta online, w tym w obszarze obsługi zgłoszeń, zwrotów i reklamacji. Tu dochodzimy do obszernego działu marketingu jakim jest CX (customer experience). Nie jest to wyłącznie domena konsultanta ecommerce, natomiast jego zdolność do analizy danych potrafi dać potężne wsparcie do poprawy CX, a tym samym do wprowadzenia usprawnień obsługi.
  8. Logistyka i dostawa: Pomaga w zoptymalizowaniu procesu dostawy i zarządzaniu zapasami, aby zapewnić szybką i niezawodną obsługę klientów.
  9. Rozwój międzynarodowy: Jeśli firma ma plany ekspansji za granicę, doradca ecommerce może pomóc w opracowaniu strategii międzynarodowej, rozwiązań logistycznych, rozwoju wersji językowych serwisu, czy też jego pozycjonowania w nowym otoczeniu.
  10. Analiza konkurencji: Monitoruje działania konkurencji na rynku e-commerce i pomaga dostosować strategię, aby utrzymać lub zdobyć przewagę konkurencyjną.

Doradcy ds. e-commerce często posiadają szeroką wiedzę na temat technologii ecommerce, narzędzi marketingowych, analizy danych oraz trendów rynkowych, co pozwala im skutecznie wspierać firmy w rozwoju ich działań e-commerce. Ponieważ handel online rozwija się dynamicznie dostarczając coraz większej liczby rozwiązań technologicznych i platform handlowych i reklamowych, dlatego doradcy zaczynają się specjalizować w bardzo konkretnych obszarach, zarówno technologicznych jak i branżowych. Przy czym nieustannie powinni się dokształcać pracując na „żywych organizmach” i jest to proces ciągły.

Jak doradca e-commerce może wspierać firmę?

Najważniejsza rola doradcy ecommerce, to zwiększanie sprzedaży online. Cała nasza aktywność zawodowa jest nastawiona na pozyskanie leadów, czy wygenerowanie sprzedaży. Oczywiście, pośrednio to mogą być również działania marketingowe, czy PR, które wspierają rozwój i rozpoznawalność marki, ale końcowy efekt powinien być widoczny w postaci rosnących słupków przychodów i zysków. Realne wsparcie doradcy polega również na zarządzaniu kampaniami reklamowymi. Zajrzyj do sekcji – Specjalista Google Ads – jeśli potrzebujesz doświadczonego eksperta do prowadzenia działań marketingowych w środowisku Google.

 

Jak doradca e-commerce dba o bycie na czasie firmy?

Doradca e-commerce pomaga w projektowaniu, optymalizacji, promowaniu i nadzorowaniu sklepów internetowych, a także analizuje rynek i konkurencję, co jest szczególnie istotne w dobie szybkiego postępu technologicznego, gdy strony, czy aplikacje ecommerce szybciej się starzeją i stale należy szukać aktualnych rozwiązań. Współpracuje z innymi specjalistami, takimi jak programiści, graficy, copywriterzy czy analitycy, aby zapewnić najlepsze rozwiązania i wdrażać nowatorskie trendy. Taka osoba musi mieć szeroką wiedzę z zakresu e-commerce, marketingu internetowego, SEO, UX, analityki webowej i narzędzi do zarządzania sprzedażą online.

 

Szukasz doradcy ecommerce z bogatym doświadczeniem? Skontaktuj się ze mną, porozmawiajmy.